10 May 2008

Isu Agama...

isu makanan halal... saya bukan ustaz atau prof mahupun dari golongan cerdik pandai, tapi mungkin saya ada sesuatu yg boleh dikongsi.

baru2 ini, timbul satu isu mengenai makanan yg diragui halal di sesetengah hotel di malaysia berikutan pengambilan chef yg bukan Islam. pelbagai pihak sudah ditemu bual dan byk jawatan kuasa sudah dirujuk. dan isu ini terlalu besar utk dibincangkan.

namun, apa yg lebih penting sekarang ialah, saya ingin membawa saudara serta saudari utk memberi pandangan bagi satu situasi yg paling mudah akan berlaku. contoh paling mudah ialah, "chopping bord"... sekeping papan utk memotong daging pun mampu menyeleweng ke-halal-lan makanan kita itu. cuba bayangkan chef yg memotong daging khinzir dan daging ayam atau ikan yg halal dgn menggunakan board yg sama... hmmm.... bukankah itu sudah menjadi makanan was2? tidak perlu saya menjelas mengenai hukum halal haram kerana sumua pun sudah jelas akan perkara ini.

maka, cuba saudara serta saudari fikir, jika israel itu sendiri sudah mempunyai patten makanan mereka sendiri? mengapa kita penganut agama Islam tidak berbuat demikian? atau mungkin nasi ayam yg kita makan itu yg buat doa kita selalu tdk makbul?? mintak jauh ....

by da way...
Assalamu'alaikum, Please don't break or putuskan mail ni...keep on fowarding to ur friend insyallah aminkan doa kita ini. we make a doa' for our suffering Muslims ummah in Palestine , Afghanistan , Iraq , Chechnya, Kashmirand anywhere else around the globe? If each of us makes a doa' and send this friendly reminder to other muslims, just imagine how much good deed we will receive (without realising so). "Ya Allah, selamatkanlah umat Islam yg sedang sengsara di Palestin, Afghanistan , Iraq , Chechnya serta diseluruh pelosok dunia akibat dari angkara mungkar dan kekejaman musuh musuh Mu. Peliharakanlah mereka, lindungilah mereka, kasihanilah mereka dan berikanlah rahmatMu ke atas mereka" ameen ya Rabbal A'lamin

0 comments: